بهترین ها را با ما تجربه کنید

img
املاک ساسان 1400/06/27

معرفی املاک اوقافی در ولنجک قیمت و نحوه معامله آن

معرفی املاک اوقافی در ولنجک قیمت و نحوه معامله آن

میدان یاسمن

مسکن ساسان ولنجک در نظردارد  در این مقاله  ،  درباره ملک های اوقافی در منطقه ولنجک و اطراف آن توضیحاتی را ارائه دهد :

معنی لغوی وقف : وقف در لغت به معنای حبس کردن مال برای کارهای نیک می باشد (عمید) .

معنی عقد وقفی : عقدی ست که به موجب آن فرد عین مال خود را تحبیس می کند و منافع آن را در راه هایی که مشخص می کند رها می کند .

مفهوم ملک اوقافی : ملک اوقافی ملکی نیست که اداره اوقاف آنرا تصاحب کرده باشد بلکه ، صاحب اولیه ملک ، آن ملک یا زمین را وقف کرده و اداره اوقاف مبلغ نه چندان زیادی از صاحب ملک دریافت می کند ، که در خرید و فروش این گونه املاک اداره اوقاف به صورت اقساط 99 ساله به اشخاص دیگر واگذار می کند .

بلوار دانشجو

بلوار دانشجو

میدان شهریاری

بعضی از مردم مذهبی اعتقاد دارند که نماز خواندن در اینگونه خانه ها حرام است در صورتی که اداره اوقاف اجازه خرید و فروش را داده و خود این اداره از اماکن مذهبی محسوب میگردد .

قدمت وقف در ایران :   وقف در ایران و فرهنگ ایرانی ریشه دیرینه دارد و قدمت آن به به پیش از اسلام برمی  گردد که ابن بلخی در سرگذشت ( فریدون و ضحاک) به وضوح درباره آن توضیح داده است .

انواع وقف : در کشور مان دو نوع وقف داریم اوقاف عام و اوقاف خاص .

اوقاف عام : در این نوع وقف ، واقف مشخص نکرده که درآمد حاصل از وقف در کجا و چگونه خرج شود پس در این موارد دست اداره اوقاف باز می باشد و می تواند درآمد حاصله را در پروژه های عام المنفعه همانند ساخت بیمارستان و مدرسه و آبرسانی به مناطق محروم ، .... و یا حتی در ترویج یک امر نیکو خرج نماید .

اوقاف خاص : در این نوع وقف ،  واقف دقیقا مشخص نموده در درآمد حاصله از وقف در کجا و چگونه و حتی در بعضی موارد میزان آنرا نیز مشخص نموده است ، پس اداره اوقاف در رابطه با این گونه وقف ها اجازه تغییر و تبدیل آنرا ندارد. 

تا این جا با معنی وقف تا حدی آشنا شدیم ، حالا برویم سراغ املاک اوقافی در محدوده ولنجک ، زعفرانیه ، محمودیه ، اوین و درکه   .

شما  اگر تا کنون قصد خرید  در منطقه ولنجک را داشته باشید  مطمئنا کلمه اوقاف به گوشتان خورده است ، بعضی ها با شنیدن این کلمه می ترسند که ملک اوقافی سند ندارد و در خرید و فروش آن به مشگل بر بخورند اما ، واقعیت چیز دیگری است !

در واقع املاک اوقافی به راحتی  خرید و فروش می شوند و گاهی هم خرید این گونه املاک  بسیار مناسب  برای خریدار می باشد زیرا ،  می تواند با پرداخت وجه کمتری ( نسبت به منطقه ) صاحب خانه گردد  .

البته در رابطه با اجاره دادن و یا رهن دادن  این گونه املاک نیز هیچ گونه مانع قانونی وجود نداشته و تمامی قوانین مدنی و اجتماعی حاکم بر روابط  موجر و مستاجر شامل اجاره دادن املاک وقفی نیز می گردد . و جالب اینکه (  وقفی بودن ملک )  هیچ تاثیری بر روی  مبلغ اجاره بها و ودیعه ی آن ندارد .


خیابان شادآور

 نام مناطق اوقافی در محدوده ولنجک : اگر بر  روی نقشه ولنجک  توجه کرده باشید خیابان امیر آبادی را حتما روی آن مشاهده کرده اید از خیابان امیر آبادی به سمت غرب ولنجک و قسمتی از شمالی ترین خیابانهای ولنجک  اکثر زمین ها و آپارتمان ها اوقاف هستند ،  که زیر نظر اوقاف آستان قدس رضوی می باشد .

( در حقیقت امیر آبادی را می توان مرز اوقاف در خیابانهای ولنجک دانست )

خیابان رشید الدین فضل الله

 این خیابان ها شامل : خیابان های   بوستان ، گلستان ها ، یاسمن ها از یاسمن  یک تا یاسمن هشت ، شقایق ، گل یخ ، گلریزان ، گل گندم ، اقاقیا ،عدالت ها ، گل نرگس ، لاله  و .... در حقیقت اکثر  خیابان های غرب ولنجک و ( البرز یک و البرز دو  و کوهسار  ) در شمال ترین قسمت ولنجک که کهف شهدا را نیز شامل میگردد ،زیر نظر اداره  اوقاف می باشد .

 

در کل ، بنابر ادعای اداره اوقاف آستان قدس رضوی تمامی زمین ها با  پلاک ثبتی های شماره 68  و قسمتی از پلاک ثبتی های شماره  67  در ولنجک زیر نظر  اوقاف آستان  قدس رضوی می باشد.

مناطق اوقافی در اطراف محله  ولنجک : از مناطق نزدیک به ولنجک که زیر نظر اوقاف آستان قدس رضوی می باشد منطقه اوین هست که اکثر خیابانهای آن جزء اوقاف می باشد  ( به استثنای منطقه کوهسار اوین که شامل اوقاف نمی باشد )  .

همین طور جنوب میدان دانشگاه  که حد فاصل اوین و ولنجک است نیز ،  زیر نظر اداره اوقاف آستان قدس می باشد ه شامل خیابان و کوچه های   هشترودی  ، بیضاوی ،  کیوان ،  شهید کچوئی ، اعرابی و .... را شامل میگردد .

بعضی از خیابان ها و محله های منطقه درکه  نیز که نزدیک به ولنجک هست ،  زیر نظر اداره اوقاف می باشد .

محله زعفرانیه که در شرق  ولنجک قرار دارد ، شامل  اوقاف نمی باشد .

در محله محمودیه که پایین ولنجک قرار گرفته است فقط زمین ها و خانه هایی که در قسمت های غربی خیابان شادآور قرار گرفته    (  کوچه های همایون ، شادی ، بیتا ، نادر ) تا نمایشگاه بین المللی زیر نظر اداره اوقاف می باشد .

قیمت املاک اوقافی در ولنجک :

به طور کلی قیمت زمین و آپارتمان اوقافی نسبت به آپارتمان و زمین های شخصی در منطقه ولنجک پایین تر می باشد . 

قیمت آپارتمان های اوقافی در خیابان های عدالت از حدود 75 میلیون تومان شروع شده و در گلبهار و گل گندم به حدود متری 120 میلیون تومان در هر متر مربع می رسد .

نحوه معامله آپارتمان یا زمین های اوقافی : 

هر ملک اوقافی همانند ملک سند شخصی دارای سند تک برگ یا دفترچه می باشد با این تفاوت که در سند آپارتمان شخصی نگارش مشخصات ملک بدین گونه می باشد : 

شش دانگ یک دستگاه آپارتمان به مساحت (برای مثال) 150 متر به پلاک ثبتی 1111 از اصلی 67 با قدرالسهم از عرصه و مشترکات 

که در سند اوقافی با قدرالسهم از عرصه و مشترکات قید نمی گردد و اشاره می شود به اجاره نامه شماره .... مورخ .... دفترخانه .... با اداره اوقاف آستان قدس

ولی به هر حال آپارتمان ها یا املاک اوقافی دارای سند و اجاره نامه تنظیم شده با اداره اوقاف می باشد .

و در زمان تنظیم مبایعه نامه نیاز به ارائه اصل سند مالکیت و اصل اجاره نامه با اداره اوقاف می باشد و طرفین پس از تسویه حساب 

در جدول زمان بندی مورد توافق یکدیگر ، در اداره اوقاف حاضر می شوند و اجاره نامه مالک قبلی فسخ و اجاره نامه جدید ی با مالک فعلی

با اداره اوقاف تنظیم می گردد . بعد از تسویه حساب با اداره اوقاف نامه ای مبنی بر اجازه نقل و انتقال به دفترخانه به همراه اجاره نامه 

ارسال می گردد و شماره نامه و اجاره نامه در سند قید می گردد .

بنابر این خرید ملک اوقافی در منطقه ولنجک از نظر شرعی و حقوقی بدون اشکال بوده و از نظر هزینه مقرون به صرفه می باشد 

نکته مهم : خرید و فروش ملک یا آپارتمان اوقافی در محله ای که تعداد ملک اوقافی زیاد است همانند خیابانهایی که نام برده شد بسیار عادی 

و راحت است ولی معمولا در محله هایی که اکثر  املاک آن سند شخصی دارند فروش ملک اوقافی سخت تر می باشند و فروشنده می بایست 

ملک یا آپارتمان خود را زیر قیمت بفروشد تا خریداری برای آن پیدا شود .

زمین های جنوب میدان دانشگاه و غرب شادآور در دهه 60 و 70 اوقاف اعلام شدند و تعدادی از مالکین با اعتراض نسبت به این حکم حاضر به ابطال سند خود و تنظیم اجاره نامه با اداره اوقاف نشدند بنابراین اداره اوقاف از آن زمان تا به امروز مالکین این ملک ها را بدهکار می داند که معمولا عدد بدهی هم مبلغ قابل توجهی است . پس بهتر است قبل از انجام معامله استعلام لازم را از اداره اوقاف آستان قدس واقع در خیابان ولیعصر روبروی میرداماد انجام داد و سپس مبادرت به نقل و انتقال ملک نمود.

آژانس مسکن ساسان ولنجک سعی کرد در این مقاله شما عزیزان را با خیابان ها و املاک اوقاف آستان قدس رضوی قیمت و نحوه معامله این گونه ملک ها آشنا کند.

مسکن ساسان ولنجک با پیش از 20 سال سابقه در منطقه ولنجک آماده ارائه کلیه خدمات ملکی اعم از خرید فروش ، رهن و اجاره در ولنجک ، زعفرانیه و محمودیه می باشد.

برای تماس با مسکن ساسان ولنجک از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید.

02122415230

09123395172

کیانوش شقاقی

 

 

برچسب :

اوقاف | وقف در ولنجک | املاک وقفی در ولنجک | آپارتمان وقفی در ولنجک | خیابان های اوقاف ولنجک | پلاک ثبتی 68 در ولنجک | پلاک ثبتی 68 در ولنجک اوقاف است | نواحی آستان قدس رضوی در ولنجک | اوقاف در درکه | املاک وقفی در درکه و اوین | آیا شادآور محمودیه اوقاف است |

نظرات شما


ارسال نظر

برچسب ها

آخرین ملک ها