بهترین ها را با ما تجربه کنید

img
املاک ساسان 1403/02/01

تکنیک های دریافت حق کمیسیون از املاک

در این مقاله سعی می کنیم شما را با حق کمیسیون و روش های دریافت آن توسط آژانس املاک آشنا کنیم.

تاریخچه تشکیل اتحادیه املاک در شمیران

املاک ساسان در ولنجک قرار دارد و این محله یکی از مناطق شمیران است. اتحادیه املاک شمیران در سال 1381 در شمیران و محله چیذر شرق به کار نمود و تا قبل از آن تاریخ مبلغ حق الزحمه و کمیسیون به صورت عرف که به آن خواهیم پرداخت دریافت می گردید و ملاک عمل فی مابین طرفین بود. منطقه یک شهرداری یا همان شمیران از شمال اتوبان چمران از اوین شروع می شود و تا شمال اتوبان صدر تا میدان نوبنیاد بعد از ارتش ادامه می یابد و کلیه آژانس های املاک تحت نظارت اتحادیه املاک شمیران می باشد. در حال حاضر آدرس این مکان واقع در 35 متری قیطریه، خیابان حداد نژاد، بن بست اتحادیه املاک، پلاک 2، واحد 3، تلفن تماس 22246500 می باشد.

 

حق کمیسیون املاک در شمال تهران

در ابتدا به این می پردازیم که کمیسیون چیست؟

کمیسیون یک کلمه فرانسوی است که وارد زبان ما شده است و در صنف املاک به معنی حق الزحمه یا دستمزد خرید یا فروش و یا رهن و اجاره می باشد. براساس قانون پس از امضای مبایعه نامه و یا اجاره نامه باید حق الزحمه کمیسیون و یا دستمزد مشاور املاک پرداخت گردد. اما در مواردی مشاهده می شود که این پرداخت تا پایان معامله زمان می برد و گاهی در پایان به طور مثال در دفترخانه پرداخت می گردد. در بعضی از معاملات ممکن است کار به پایان نرسد و طرفین دچار اختلاف شوند. در اینجا قانون پیش بینی کرده است که طبق ماده 343 و 352 قانون تجارت فسخ یا اقاله قرارداد تاثیری در میزان حق الزحمه املاک نخواهد داشت.

 

چگونگی مذاکره برای دریافت حق کمیسیون املاک

به طور کلی نحوه دریافت کمیسیون املاک به 3 روش می باشد.

  1. تعرفه اتحادیه

  2. عرف
  3.  توافق

تعرفه اتحادیه، درصدی از کل مبلغ خرید و فروش(ثمن) و یا رهن و اجاره می باشد که همه آژانس های املاک دارای مجوز فعالیت دارای لوح آن می باشند و موظف به نصب آن در جایی از املاک که در دید عموم باشد هستند. همانطور که در قبل ذکر شد عرف در منطقه شمیران نیز از گذشته تا به امروز تغییر چندانی داشته است.

اکثر متعاملین بر این اساس حق الزحمه پرداخت می کنند. در صورتی که بین طرفین معامله با املاک در مورد میزان کمیسیون توافقی صورت گرفته باشد و این توافق به صورت مکتوب قید نشده باشد می تواند ملاک عمل طرفین نسبت به پرداخت حق الزحمه یا کمیسیون باشد. معمولا قبل از انجام در معامله ای مشاورین املاک نسبت به روش و نوع پرداخت کمیسیون با طرفین معامله مذاکره می کنند.

 

مطلب پیشنهادی : اجاره آپارتمان در ولنجک

 

نحوه محاسبه حق کمیسیون املاک

اکنون به محاسبه حق الزحمه (کمیسیون) املاک به 3 روش مذکورمی پردازیم.

حداکثر نرخ کمیسیون مشاورین املاک مصوبه کمیسیون نظارت شهرستان تهران در سال 1399

1 -  در مبایعه نامه به میزان بیست و پنج صدم درصد از ارزش معاملاتی ملک از هر طرف مجموعا نیم درصد اخذ می گردد.

2 - کمیسیون رهن نیم درصد از مبلغ رهن از دو طرف اخذ می گردد.

3 - کمیسیون اجاره یک چهارم مبلغ اجاره بهاء یک ماه از هر طرف اخذ می شود.

4 - حق کمیسیون مشارکت در ساخت از هر طرف دو دهم درصد ارزش قرارداد مجموعا چهار دهم درصد اخذ می گردد.

 نحوه محاسبه و پرداخت کمیسیون نیز از گذشته های دور تا امروز به شرح ذیل می باشد.

  1. در مورد مبایعه نامه بین یک درصد ارزش معاملاتی تا حدالقل نیم درصد از هر طرف اخذ می گردد.
  2. در مورد اجاره نیز یک سوم اجاره بهای یک ماه ملاک عمل خواهد بود.
  3. در قرارداد های رهنی نیز کل مبلغ رهن براساس سه درصد محاسبه می گردد.
  4. در قرارداد های مشارکت در ساخت نیز همواره سازنده سهم بیشتری از کمیسیون را پرداخت می نماید و تا حدود دو درصد از ارزش مورد معامله کمیسیون اخذ می گردد.

نحوه دریافت توافق نیز قاعده خاصی ندارد و کاملا به شرایط معامله، قیمت و توافق فی مابین آنهاست.

دریافت حق کمیسیون و مشکلات موجود

بیشتر آژانس های املاک و همکاران ما بر این باور هستند که تصویب کننده نرخ های کارمزد اتحادیه منافع صنف املاک را در نظر نگرفته است و درصد های تعیین شده در این خصوص با مقایسه کشورهای همسایه ما بسیار فاصله دارد. اما در هر صورت ملاک قانونی پرداخت و دریافت حق الزحمه این صنف همین نرخ ها هستند.

به طور کلی همکاران ما در مبایعه نامه انتظار دریافت مبلغ عرف را در کارمزد خود دارند که معمولا قبل از انجام معامله با طرفین توافقات ضمنی انجام می گیرد ولی در پایان مشاهده شده است که طرفین نرخ اتحادیه را ملاک قرارداده و توافق خود انجام نداده اند.

یکی دیگر از مسائل پرداخت حق الزحمه در زمان های طولانی است و متعاملین اولویت مسائل را در انجام معامله می بینند و پرداخت کارمزد مشاور را گاهی اوقاط به تعویق می اندازند. بازنگری در نرخ کارمزد اتحادیه املاک به قول فعالین این صنف لازم است و اعتقاد دارند در این صورت میزان تخلفات نیز پس از این امر کاهش می یابد.

 

مالیات ارزش افزوده در کمیسیون

در سال 1403 نرخ مالیات بر ارزش افزوده با یک درصد افزایش به ده درصد رسید.

بسیاری از مراجعین و متعاملین اعتقادی به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ندارند، ودر مواردی که کد رهگیری اخذ نگردد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمی گردد.

 

مطلب پیشنهادی : خرید خانه و آپارتمان در محمودیه

 

میزان کمیسیون املاک در کشور ترکیه

کمیسیون خرید و فروش در این کشور چهار درصدی می باشد که یا طبق توافق سه درصد خریدار و یک درصد را فروشنده پرداخت می نماید و یا اینکه به طور مساوی هر کدام دو درصد را پرداخت و هزینه کمیسیون در اجاره خانه معادل یک ماه تا یک اجاره به علاوه مالیات بر ارزش افزوده که حداکثر هجده درصد اجاره می باشد.

برچسب :

کمیسیون از املاک |

نظرات شما


ارسال نظر

برچسب ها

آخرین ملک ها