بهترین ها را با ما تجربه کنید

img
املاک ساسان 1397/06/07

تعهدات سازنده ( طرف دوم )

تعهدات سازنده ( طرف دوم )

1 ) دارا بودن قدرت مالی و تجربه فنی و اجرایی

سازنده موظف است تمام سرمایه و منابع مالی لازم برای احداث بنا را به هر طریق ممکن فراهن کند تا بتواند متناسب با برنامه زمان بندی اجرای کامل پروژه مندرج در قرارداد مشارکت در ساخت ،‌ بودجه مورد نیاز را تامین کند وهیچ گاه نباید به واسطه نداشتن بودجه کافی روند اجرایی ساخت و ساز متوقف شود.

توصیه ما این است که برای یافتن یک سازنده خوب باید بررسی کنید که اولا آن فرد قدرت مالی و اقتصادی کافی و بالفعل برای اجرای پروژه مد نظر شما را دارد یا خیر و از طرفی این فرد آیا دارای تحصیلات مرتبط با فعالیت های عمرانی و ساختمانی می باشد یا نه و ثالثا پس از آن باید نمونه کارهای قبلی او را بررسی کنید و از مالکان ساکن در آنها تحقیق و مشاوره کافی دریافت نمایید که آیا ازوضعیت موجود و عملکرد سازنده رضایت دارند بهترین را اطمینان با سازنده کمک و مشاوره گرفتن از املاک های قدیمی با تجربه هر محل نیز می باشد.

2) انجام عملیات اجرایی ساخت و ساز

وظیفه مهم سازنده این است که عملیات اجرایی را از صفر تا 100 طبق توافقات و بر مبنای نقشه های معماری و پروانه ساختمان انجام دهد تا بتواند مطابق برنامه زمان بندی شده آن را به اتمام رسانده و به مالک یا مالکین تحویل دهد. از همین رو در قرارداد مشارکت برای این موضوع شرط و شروطی درج می شود.

نمونه متن برای انجام عملیات اجرایی ساخت و ساز

مجری یا سازنده متعهد می گردد تا ساختمان را دقیقا بر مبنای پروانه شهرداری و نقشه های مصوب و توافق حاصله با مالک یا مالکین زیر نظر مهندس ناظر احداث نماید و نحوه اسکلت بندی ، جزئیات و ابزار آلاتی که در ساختمان به کار خواهد رفت دقیقا طبق شرح مندرج در ماده .... همین قرارداد که در مفاد قبل آمده است انجام گیرد . موارد مطرح شده در ارتباط با جزئیات ساختمان که در ماده .... این قرارداد آورده شده است جزء لاینفک آن بوده و سازنده یا مجری موظف به اجرای آن باشد.

3 ) تنظیم تضمین مناسب

با وجودی که در قرارداد مشارکت تعهداتی برای سازنده پیش بینی می شود اما به هر دلیلی ممکن است سازنده نخواهد و یا نتواند به تعهداتش عمل کند برای مثال سازنده همزمان چند پروژه را در دست گرفته اما قدرت مالی کافی برای تکمیل آنها را ندارد لذا در وسط کار به اصطلاح جا می زند و از مالک می خواهد که وام دریافت شود والا نمی تواند عملیات ساخت و ساز را ادامه دهد و یا ممکن است با تاخیر در تکمیل پروژه مواجه شود.

در تنظیم قرارداد تضمین های کافی و لازم را از سازنده اخذ کند تا وی را متعهد و ملزم به انجام تعهداتش نماید ،  از جمله این تضمین ها می توان به اخذ وجه نقد ، وثیقه ملکی ، ضمانتنامه بانکی، معرفی ضامن و سپردن چک و سفته اشاره کرد.

معمولا در قرارداد های مشارکت در ساخت که بین اشخاص حقیقی مانند یک یا چند مالک با یک سازنده تنظیم میشود ، برای تنظیم حسن انجام تعهد از شخص سازنده یک یا چند فقره چک دریافت می شود و با پیشرفت کاربه صورت مرحله ای و حصول رضایت مالک ، به سازنده مسترد می شود. اما در قرارداد ها و و پروژه های بزرگ یا پروژه هایی که مالک یا کارفرمای آن یک دستگاه دولتی یا عمومی است.قالبا برای تضمین تعهدات سازنده ، از وی به ضمانت نامه بانکی اخذ می کنند که بهترین نوع تضمین می باشد .

منبع ذاکری نیا ، همان ، ص 141 تا 147 .

*********************************************

سوال های حقوقی و ملکی خود را با ما در میان بگذارید.

02122415230

sasanvelenjak@gmail.com

Image result for instagram logo  اینستاگرام املاک ساسان ولنجک

Image result for telegram logo  تلگرام مسکن ساسان ولنجک

 

برچسب :

قرارداد مشارکت در ساخت |

نظرات شما


ارسال نظر

برچسب ها

آخرین ملک ها