بهترین ها را با ما تجربه کنید

img
املاک ساسان 1400/10/22

تاریخچه شهرستان شمیرانات

تاریخچه شهرستان شمیرانات

مکان جغرافیایی شهرستان شمیرانات :

                   از شمال با شهرستان های نور و آمل ( استان مازندران )     

                   در شرق با شهرستان " دماوند "

                   در جنوب با تهران    

                   در غرب با بخش کن و شهرستان کرج هم مرز می باشد .

بر اساس تقسیمات کشوری در سال 1384 شمیرانات دارای دو بخش ( رودبار قصران و لواسانات ) می باشد که مستقل از شهر تهران می باشد .

در سایت فرمانداری شهرستان شمیرانات  ، بخش روبار قصران با سه ناحیه شهری و بیست و دو روستای تابعه به مرکزیت شهر " فشم " و بخش لواسانات مشتمل بر دو دهستان لواسان کوچک و لواسان بزرگ و یک حوزه شهری به مرکزیت گلندوک اعلام شده است .

اما اطلاعات زیر بر اساس داده های اطلس شهرستان ( شمیرانات ) و دانشنامه استان تهران وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری تنظیم گردیده است :

این شهرستان  بر اساس آمارنامه سال 1384 نیز دارای 114 روستا می باشد .

شهر تجریش ، شهر لواسان و شهرهای ( اوشان ، فشم ، میگون  شمشک ) و سه دهستان ( رودبار قصران ، لواسان بزرگ و لواسان کوچک ) زیر مجموعه آن می باشد .

1 – شهر تجریش : شامل تمامی منطقه  1 شهرداری تهران و نواحی کوچکی از مناطق 2 و 4 می باشد .

2 – بخش رودبار قصران : بخش رودبار قصران از منطقه ای روستایی با 94 روستا به نام " دهستان رودبار قصران " به مرکزیت حاجی آباد و منطقه شهری با نام " اوشان ، فشم ، میگون "  که در سال های اخیر به اسم شهر " قصران " تغییر نام یافته ، تشکیل شده است .

 

3 – بخش لواسانات : بخش لواسان ( لواسانات ) به دو دهستان تقسیم می شود . دهستان لواسان بزرگ با 20 روستا با  مرکزیت " روستای لواسان بزرگ " و دهستان "  لواسان کوچک " با 54 روستا که خود از دو منطقه روستایی و شهری تشکیل شده است که اولی به صورت دهستانی به مرکزیت افجه است . دومی به صورت شهر و به نام شهر لواسان اداره می شود .

 

معنای واژه شمیران :

شمیران از دو بخش   " شمی "    +    " ران "   تشکیل شده است .

شمی به دو  معنای  " سرد " و  " بلند "  می باشد

ران به معنای  " مکان و جای "  می باشد

در نامگذاری "تهران"   و " شمیران "  نوعی تقابل وجود دارد  کلمه تهران از دو بخش " ته "  + " ران "  تشکیل شده است که معنی آن می شود " مکان پایین  "   ، که به جهت تقابل موقعیت جغرافیایی آن با شمیران اینگونه نامگذاری شده است چرا که تهران در پایین دامنه یا کوهستان البرز و شمیران در بالای آن و برفراز کوهستان البرز می باشد در نتیجه واژه شمیران معادل مکانی بلند می باشد .

 

شمیرانات در گذشته منطقه ای ییلاقی و خوش آب و هوا در شمال استان تهران به شمار می آید و محل اقامت تابستانی پادشاهان قاجار و پهلوی نیز بوده است و جندین مجموعه کاخ و اقامتگاه توسط آنان در شمیران ساخته شده بود . کاخ موزه سعدآباد و کاخ نیاوران نمونه ای از این کاخ ها به شمار می رود ، به علت گسترش تدریجی شهر تهران ، شمیران رفته رفته در شهر تهران ادغام شده و امروزه تحت نظارت مناطق 1 و 3  شهرداری تهران اداره می شود .

شمیران به دلیل قرار گیری بر روی دامنه های رشته کوه البرز ، از آب و هوای معتدل کوهستانی برخوردار ست و دارای زمستان هایی سرد و مرطوب و تابستان هایی خنک می باشد . شمیران دارای فضای سبز گسترده ای می باشد و تعداد بی شماری درخت چنار تنومند و کهنسال در خیابان های آن به چشم می خورد به گونه ای که درخت چنار به نمادی از این منطقه تبدیل شده است .

بیشتر سفارت خانه های کشور های خارجی و محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در شمیران واقع شده است .

شمیران دارای تعداد بسیار زیادی محله کوچک و بزرگ می باشد تعدادی از این محله ها در گذشته مستقلا قریه بوده اند ، محله ولنجک نیز جزء یکی از این قریه ها به حساب می آید که در حال حاضر یکی از مناطق زیبا با چشم اندازی عالی و بی نظیر از منطقه شمیران می باشد که دسترسی سریع و آسانی به بزرگراه های اصلی دارد و مسکن ساسان ولنجک در خیابان ساسان ( که یکی از خیابان های به نام و اصلی منطقه می باشد ) واقع شده است .

 

برای دیدن فایل های اکازیون لینک را کلیک کنید  sasanvelenjak.com

تلفن املاک ساسان           02122415230

 

 

برچسب :

شهرستان شمیرانات | شمیران | نگین تهران | تجریش | تاریخچه شمیرانات | ولنجک | موزه نیاوران | ساسان ولنجک | املاک ساسان |

نظرات شما


ارسال نظر

برچسب ها

آخرین ملک ها