بهترین ها را با ما تجربه کنید

img
املاک ساسان 1397/06/04

مدت و زمان اجرای قرارداد مشارکت در ساخت و ساز

مدت و زمان اجرای قرارداد مشارکت در ساخت و ساز

هیچ قراردادی نباید بدون تاریخ تنظیم و بدون تعیین مدت انجام تعهد مندرج در آن باشد. عدم تعیین مدت در برخی از قرارداد ها تا آنجا اهمیت دارد که قانون مدنی ، حکم به باطل بودن آن داده است. مانند قرارداد اجاره ای که در آن مدت اجاره معین نشده باشد که با وجود رعایت سایر موارد و امضای قرارداد ، توسط موجر و مستاجر فاقد اثر حقوقی می باشد و مستاجر مالک منافع محل استیجاری نمی شود.

قرارداد مشارکت در ساخت نیز از جمله قراردادهایی است که تعیین مدت و مهلت اجرای پروژه در آن دارای اهمیت بسیار بالایی است. همانطور که قبلا اشاره شد ، موضوع قرارداد مشارکت در ساخت ، تعهد به انجام کاری است که در موضوع قرارداد به آن اشاره شده است و سازنده مکلف است کلیه تعهدات خود را طی مدت زمان تعیین شده در قرارداد به اجرا در آورد.

لزوما تاریخ تنظیم قرارداد مشارکت ، تاریخ شروع انجام تعهدات سازنده نخواهد بود ، زیرا ممکن است شروع قرارداد از مدتی بعد از تاریخ تنظیم آن تعیین شده باشد. متاسفانه در برخی از قرارداد ها این گونه قید می شود که تاریخ شروع این قرارداد از زمان صدور پروانه ساخت است. حال اینکه صدور پروانه ساخت چند ماه یا سال طول به طول بیانجامد نامشخص می باشد . در برخی از قرارداد ها از ابتدا یک مهلت پیش فرض برای شروع قرارداد تعیین میشود برای مثال : طبق توافق طرفین 6 ماه مهلت اخذ پروانه ساخت پروژه تعیین گردید که پس از آن سازنده متعهد است که ظرف 12 ماه شمسی پروژه را صحیح و سالم و قابل استفاده تحویل مالک یا طرف اول بدهد . در غیر اینصورت می توان از سازنده مطالبه ضرر و زیان نمود.

در تنظیم قرارداد مشارکت حرفه ای هیچگاه تمام تعهدات اجرای قرارداد را در قالب یک مدت زمان کلی و واحد قرار نمی دهند زیرا حتی اگر یک روز به پایان مدت قرارداد باقی مانده باشد و سازنده اقدامی در جهت احداث بنا نکرده باشد ، امکان اقامه دعوا علیه او در مراجع قضایی فراهم نیست. از این رو توصیه می شود که در قسمت مربوط به مدت قرارداد ضمن مدت کلی قرارداد، برنامه زمان بندی مجزایی را نیز برای کلیه مراحل ساخت و ساز تعیین نمایید به نحوی که اگر سازنده در هر یک از مراحل نتوانست تعهداتش را انجام دهد و مالک بتواند اقدام به فسخ قرارداد و یا مبادرت به مطالبه خسارت روزانه بابت تاخیر در انجام تعهدات که از سوی سازنده رخ داده نماید.

اگر سازنده نتواند به هر دلیلی طبق برنامه زمان بندی به تعهداتش عمل کند چه سرنوشتی در انتظار او یا قرارداد است، به نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت و پیش بینی ضمانت های اجرایی آن بر میگردد. در برخی از قرارداد ها صرفاَ اشاره به خسارت روز شمار می شود و در برخی از قرادادها به حق فسخ برای مالک اشاره می گردد و در برخی نیز به هردو آنها اشاره می شود.

*********************************************

میدونستید آژانس املاک ساسان ولنجک با بیش از 25 سال تجربه و حضور در منطقه یکی از قدیمی ترین و معتبرترین آژانس های املاک منطقه است؟ما همیشه در کنار شما حضور داریم.

سوالات حقوقی و ملکی خودتون رو در مورد خرید و فروش و رهن و اجاره آپارتمان در ولنجک,زعفرانیه و محمودیه از ما بپرسید.

02122415230

02122422424

info@sasanvelenjak.com

Image result for instagram logo  اینستاگرام املاک ساسان ولنجک

Image result for telegram logo  تلگرام مسکن ساسان ولنجک

برچسب :

مدت و زمان اجرای قرارداد مشارکت در ساخت و ساز |

نظرات شما


ارسال نظر

برچسب ها

آخرین ملک ها