بهترین ها را با ما تجربه کنید

img
املاک ساسان 1400/10/26

مالیاتهای مستقیم و غیر مستقیم

مسکن ساسان ولنجک در نظر دارد که اطلاعاتی در رابطه با مالیات و انواع آن در این مقاله به شما ارائه دهد .

 

 

مالیات مستقیم و غیر مستقیم

اگر بخواهیم بصورت خلاصه مالیات را تعریف کنیم بایدبگوییم که مالیات یک هزینه اجتماعی می باشد که شهروندان یک جامعه برای بهره برداری و استفاده از امکانات موجود و فراهم آوردن امکان جایگزینی بهتر ، پرداخت می کنند ، به طور کلی تمامی کسانی که در ایران درآمد دارند و یا در خارج از کشور زندگی می کنند مشمول مالیات بر درآمد می باشند همچنین کسانی که در ایران دارایی یا اموالی دارند نیز برای حفظ و نگهداری اموالشان باید مالیات بپردازند .

اساس مالیات در مفهوم کلی به دو دسته مالیات  مستقیم و مالیات غیر مستقیم تقسیم بندی می شود ، مالیات مستقیم در واقع مالیاتهایی هستند که مستقیما و بدون واسطه از سطح درآمد و دارایی  اشخاص اخذ می شود در حالیکه مالیات های غیر مستقیم به طرز نامحسوس و غیر مستقیم بر روی قیمت کالا ها یا خدمات از مصرف کننده دریافت می گردد .

تفاوت مالیات های مستقیم و غیر مستقیم در اهداف و نحوه وصول آن بوده و به همین خاطر مصادیق متفاوتی می توان برای آن در نظر گرفت.

 

تعریف مالیات مستقیم : مالیات مستقیم به مالیاتی اطلاق می شود که بی واسطه و مستقیما از درآمد یا دارایی مودیان مالیاتی اخذ می شود این مالیات از طریق مامورین مالیاتی و به طور مستقیم اخذ می شود

قانون مالیات های مستقیم در سال 1345 شمسی به تصویب رسیده و پس از آن چند بار اصلاح شده است

 

مهمترین مالیات های مستقیم :

الف – مالیات بر دارایی

1 – مالیات حق تمبر : حتما شما هم تا کنون برای اعتبار بخشی به اسناد و مدارک خود ، تمبر بر روی آن ها چسبانده اید ! مالیاتی که به واسطه هزینه تمبر از اشخاص اخذ می شود یکی از انواع مالیات های مستقیم بوده و مالیات حق تمبر نام دارد .

2 – مالیات بر ارث : برای تقسیم اموال بین وراث متوفی ابتدا باید بدهی های او پرداخت شود که یکی از دیون ، مالیات بر ارث می باشد . در واقع هر کدام از وراث به نسبت نوع مال و طبقه ای که از ارث دارند باید میزان مشخصی از مالیات را برای انجام انتقال ماترک متوفی بپردازد و این مالیات بر ارث یکی از انواع مالیات های مستقیم می باشد .

ب – مالیات بر درآمد

به طور کلی تمام اشخاص حقیقی یا حقوقی که در ایران درآمد دارند باید مالیات بپردازند حتی اگر شخصی در ایران ساکن نباشد یا ایرانی نباشد اما در ایران منبع درآمدی داشته باشد ، باید در سامانه مالیاتی اظهارنامه خود را ثبت کرده و مالیات بپردازد . همچنین اشخاص حقوقی بابت درآمدهای داخلی و خارجی خود مشمول مالیات می شوند .

شیوه تعیین مالیات بر درآمد در کشور ما از جمله مالیات بر اجاره مغازه یا خانه بر اساس خود اظهاری استبه این معنا که اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات حساب سود و زیان و درآمد خود را در قالب یک اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی تسلیم می کنند.

 

مالیات غیرمستقیم :

مالیاتی که در واقع پرداخت کننده آن مشخص و معین نیست به عبارت دیگر مالیاتی ست که به طور غیر مستقیم بر کالاهای مشخص و مصرفی اشخاص وضع شده و از مصرف کنندگان آن دریافت می شود یعنی در این نوع مالیات ، هزینه بر مصرف و فروش محصولات و خدمات اعمال می گردد .

 

مهم ترین مالیات های غیر مستقیم در ایران :

 

1 – حقوق و عوارض گمرکی : این نوع مالیات که با نام تعرفه های گمرکی نیز معروف است تابع سیاست های کلان بازرگانی و شرایط اقتصادی کشور می باشد و بدین صورت که بابت صادرات و واردات کالا درصدی از قیمت آنها مشمول حقوق و عوارض می شود که به آن حقوق و عوارض گمرکی می گویند . این نوعی مالیات غیر مستقیم می باشد که در جهت حمایت از صنایه و تولیدات داخلی بکار می رود . و یکی از راه های درآمد زایی دولت می باشد .

 

2 – مالیات بر مصرف : در این نوع مالیات مصرف کنندگان کالاهای خاص ، زمانی که آن کالا را می خرند در واقع مالیات مربوط به آن را نیز پرداخت می کنند و هر کس که کالای بیشتری مصرف کند مالیات بیشتری نیز می پردازد . مالیات بر مصرف کالاهایی از جمله بنزین و سیگار از این نوع مالیات می باشد .

 

3 – مالیات بر ارزش افزوده : همان طور که از نام آن معلوم است ارزش افزوده کالا و خدمات در هنگام عرضه آن ها و یا صادرات و واردات آنهاست بدین صورت که تفاوت بین کالا و خدمات خریداری شده در یک دوره معین ، شامل مالیات ارزش افزوده قرار می گیرد در نهایت هزینه این نوع مالیات از مصرف کننده نهایی دریافت می شود .

 

همان طور که دیدیم مالیات یکی از منابع مهم دولت محسوب می شود و بر این اساس برنامه ریزی برای وصول کامل مالیات و جایگزین کردن آن به جای درآمدهای نفتی که در بیشتر موارد ناپایدار هستند از اساسی ترین محورها برای برنامه ریزی جهت توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور محسوب می شود .  

 

مسکن ساسان ولنجک : 02122415230

برچسب :

مالیات | مالیات مستقیم | مالیات غیرمستقیم | مالیات بر درآمد | مالیات بر ارث | مسکن ساسان | مالیات بر دارایی | ارزش افزوده | مالیات گمرکی | مالیات بر مصرف |

نظرات شما


ارسال نظر

برچسب ها

آخرین ملک ها